Zorg voor rust en regelmaat

Zorg voor rust en regelmaat

Mensen reageren verschillend op een behandeling en gaan ook allemaal op hun eigen manier om met de situatie tijdens de herstelperioden erna. Het kan even duren voordat je weet hoe je je voelt en wat het beste voor jou is. Adviezen en aanmoedigingen van andere mensen kunnen helpen, maar het is belangrijk dat je de dingen in jouw eigen tempo doet. Vooral de eerste paar dagen na een infusie kunnen bepalend zijn voor de komende weken. Je immuunsysteem functioneert na de eerste behandelingskuur namelijk even niet optimaal. De volgende twee dingen kunnen jouw herstel dan bevorderen:

•    Jezelf tegen infecties beschermen door extra voorzichtig te zijn (1)
•    Genoeg rust nemen 

Dit kan een goed moment zijn om gebruik te maken van de hulp van familie en vrienden. Het kan helpen om te ontspannen en wat meer rust te nemen, zeker als je je moe voelt. Ook kan steun van familie en vrienden jou geruststellen. Het is ook belangrijk dat je contact blijft houden met je arts en dat je op het MS-team kunt terugvallen.

    Als je moeite hebt met ontspannen, kan het helpen om een korte ademhalingsoefening te doen. Wellicht kan onderstaande oefening je helpen.

    Bij deze oefening is het de kunst om niet vanuit het bovenste deel van de borstkas te ademen. Bij het inademen laat je jouw buik langzaam tegen je riem aan uitzetten, terwijl het bovenste deel van jouw borstkast stil blijft. Bij het uitademen laat je het gedeelte dat tegen de riem aan zit verslappen, ook weer zonder het bovenste deel van jouw borstkas te bewegen. Het is de bedoeling dat je ademhaling stil en rustig gaat, zonder dat je je hiervoor hoeft in te spannen. De ademhalingsoefening:

    • Doe je ogen dicht
    • Ontspan je schouders en laat ze ‘hangen’
    • Ontspan je buikspieren
    • Adem rustig in en uit
    • Concentreer je op de inademing
    • Voel hoe je longen langzaam uitzetten terwijl je inademt
    • Voel hoe je lichaam zich ontspant terwijl je uitademt
    • Adem langzaam en rustig weer uit
    • Denk alleen aan het langzame ademhalingstempo
    • Tel elke inademing
    • Als je tot 50 geteld hebt, doe je je ogen weer open
    • Blijf nog een paar tellen rustig zitten.

MAT-NL-2100826 v2.0 - 062022